Traditioner i Hellested Børnehus

Vi mener, at traditioner er vigtige, de har rødder i fortiden, og er noget, der overdrages fra generation til generation. Traditioner giver fællesskab og er med til at give året både mening og rytme og opbygge gode minder.

Så vi markerer de traditionelle højtider såsom påske og jul og har selvfølgelig taget nye traditioner ind såsom Halloween med dertilhørende aktiviteter såsom klip, sang, og andet kreativt.

Vi følger og arbejder med naturens gang. Vi tager på anemonetur, plukker æbler, samler kastanjer eller smukke efterårsblade, laver snemænd og meget andet.

For forældre er der arbejdsweekender og rengøringslørdage.

Derudover har vi følgende traditioner i Børnehuset:​

Fastelavn fejrer vi ved at lavekreative udsmykninger til at pynte huset op, hvor der bl.a. klippes og klistres sorte katte, fastelavnstønder mm.På selve dagen må børnene meget gerne komme udklædt i forskellige kostumer. Vi slår katten af tønden og synger fastelavnssange, hvorefter årets kattekonge og kattedronning kåres.Der spises fastelavnsboller, frugt og rosiner

Forårsfest for hele Børnehuset, som altid ligger i begyndelsen af marts måned, hvor forældre og søskende er inviteret med. Til festen er der fællesspisning, børnediskotek og masser af hygge.

Påsken fejres med kreative aktiviteter i værkstedet, hvor der klippes og klistres påskekyllinger, påskeharer, påskeæg, gækkebreve mm. Vi sår karse, som kan bruges til årets påskefrokost. Vi maler æg, som vi triller på legepladsens bakke og traditionen tro får vi besøg af påskeharen, som er sød til at gemme påskeæg, som skal findes i hele Børnehuset.

Havehyggedag i foråret, hvor vi i fællesskab med forældre og børn gør vores legeplads/have forårsklar. Vi planter og sår forskellige afgrøder som vi passer og plejer hele sommeren. I efteråret høster vi frugt og grønt, som vi nyder i fællesskab.

Bag for en sag hvor vi bager brød og kager som sælges til forældrekaffe, hvor pengene går til et godt formål, ex. Børns vilkår. Vi taler med børnene om hvorfor vi bager, og at det er for at hjælpe nogle andre børn, som har brug for det.

Julen fejres ved at vi i november starter så småt op med at lave julegaver/ ”hemmeligheder”. Der julehygges med julesange, juleeventyr og meget andet som er forbundet med julens glæder.1. december holder vi klippeklistredag, hvor alle børnenes bedsteforældre er inviteret til at komme, og klippe julepynt og pynte huset op til jul. Der hygges med julemusik, god stemning og lidt sødt til ganen i form af hjemmebag og frugt mm.Vi tager på vores årlige tur til Ishøj teater og ser årets juleforestilling.

Luciafest holder vi omkring d. 13 december, hvor vores ældste børnehavebørn; Koglerne går Luciaoptog. Der er denne dag forældrekaffe med gløgg og æbleskiver mm.​